חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניהול זמן

תוכן עניינים

ניהול זמן יעיל - איך עושים את זה?

איך מצליחים לדחוס ביומן העמוס שלנו את כל המטלות – והכי חשוב: לגרום לרעיונות טובים להפוך למציאות מתגמלת.

עם יד על הלב, את הדרך הזאת לניהול יעיל של הזמן מצאתי בעצמי בעמל רב ולאחר שנים של ניסוי ותעייה, ללא קריאה מוקדמת של אף ספר, או התייעצות עם אף מנטור.

אבל בשיטוטיי ביו-טיוב, ותוך כדי חיפוש אחר חומרים לעבודתי השוטפת, נתקלתי בשמו של המומחה האמריקאי לפרודוקטיביות עסקית דייויד אלן, מפתח השיטה לניהול-זמן ששמה “לגרום לדברים לקרות” (Getting Things Done), וכשקראתי את ספרו שיצא לאור כבר ב-2011 ותורגם לעברית, הבנתי שאני בעצם מיישמת בחיי היומיום שלי את כל עצותיו, עוד לפני שבכלל ידעתי על קיומו ועל משנתו.

שיטה, או פשוט מצוקה?

כשהתחלתי להתנהל כך, לא קראתי לזה שיטה, אלא זו היתה גישה שאימצתי מתוך מצוקה שנבעה מעומס מטלות. במשך השנים והקריירה, הבנתי שאני לא רק מייצרת זרם בלתי-פוסק של רעיונות, אלא שאיתם גם באות המשימות והצורך לפתח אותם ולהוציאם מהכוח אל הפועל. לפעמים הפתרונות ממש מונחים לידי בהישג יד, ולפעמים יש לי עוד דרך לעבור עד להגשמתם – אבל כל הרעיונות שעולים במוחי מחייבים התיחסות והמשך עבודה, כדי שאוכל ליהנות מהם ומפירותיהם.

למה אני מתכוונת כשאני כותבת "להגשים"?

בעולם שכולו עירוב של תחומים משתלבים, המיקוד הוא אתגר של ממש, ולכן הדבר החשוב ביותר הוא לדעת להפוך את הרעיונות הצצים כל הזמן לתוכנית פעולה – ולבסוף למשימה שמושגת בהצלחה.

למזלי הרב, אני ביצועיסטית בנשמתי, וכך גם הרבה דברים שהגיתי במוחי אכן בוצעו. מה שהפך את כל זה אפשרי היו שני דברים:

  1. התשוקה לממש
  2. מנגנון הפעולה

 

לולא אלה, לא הייתי עושה המון דברים ולא מגשימה חלומות, כמו:

  • מופע וידאו-ארט, במקביל לעבודה ברשתות החברתיות ב-200 קמ״ש
  • הקלטת שירים בביצועי
  • ייצור של נכסים דיגיטליים חדשים
  • לימוד של אפליקציות סמארטפון נהדרות, שסייעו לי לברוא עולם חדש של תוכן מעולה
  • כתיבת מאמרים
  • העלאת אתר חדש לאוויר
  • יצירת עיצובים בכמויות מסחריות
  • הכשרה ייחודית למשווקי דיגיטל
  • בניית חנות נישה

אז איך עושים את זה בפועל?

ב-2011 חיכיתי בתור בבנק. זו היתה עדיין התקופה שבה לא כל הפעולות נעשו בדיגיטל. שמעתי שיחה, שהריצה אצלי בראש רעיון. הייתי דקה לפני כניסה לפגישה חשובה, לכן רשמתי את הרעיון ב”פתקים” של האייפון שלי, כדי שאזכור.

זו היתה תחילתו של מחסן הרעיונות שלי. נכון לעכשיו, יש לי 1367 פתקים בענן, לא כולל אלה שנמחקו.

גם מוחם של ההוגים המבריקים ביותר לא מסוגל לאצור בתוכו את כל הרעיונות, לשלוף אותם בזמן הנכון ולגרום להם להפוך מהלכה למעשה.

לכן יש צורך תמידי לתעד כל רעיון – וכמובן אחר כך גם לבחון את ההיתכנות שלהם ולשרטט תוכנית פעולה להגשמתם. אם הם לא יעברו את כל התהליך הזה, ברור שיישארו בגדר רעיונות בלבד. 

ועכשיו לביצוע:

כל רעיון שלי עובר לפתקים. אם אני בנסיעה – להקלטת אודיו, ואח”כ אני מעבירה לכתב.

אבל חשוב מאוד לשים לב: התהליך העוקב לתיעוד, זה של בחינת הרעיונות והגשמתם, לא מתנהל, כידוע, בחלל הריק. החיים הרי מייצרים לנו משימות כל הזמן: בית, עבודה, משפחה, תחביבים, חיי חברה. ולכולם צריך למצוא זמן.

וכיוון שכל הסעיפים האלה אמורים להיכלל באותה מערכת של ניהול זמן, אני מרכזת הכל במקום אחד: גם רעיונות וגם משימות. 

״החיים עצמם״ מדברים אלינו במגוון של ערוצי תקשורת, ואנשים, חברים, לקוחות, פונים אלינו:

  1. בווצאפ
  2. במייל
  3. ברשת: פייסבוק, אינסטגרם, מסנג’ר
  4. בשיחות טלפון
  5. בדואר (כן, גם זה עוד קיים)…

מכל הערוצים האלה לא מגיעות רק דרישות ומטלות – אלא גם רעיונות נוספים שמחייבים בחינה, עיבוד ופיתוח. ולכן ההתמודדות המשולבת עם העלאת הרעיונות ועיבודם + עם דרישות העולם, מחייבת מערכת תפעול נוחה ויעילה.

אז איך מנהלים את כל המידע?

הפתרון הנוח ביותר כולל צמצום של כל המידע המתקבל לכלי קיבול מעטים ככל האפשר. העיקרון הזה יניב לנו תיעוד מזוקק ומתומצת לכל נושא.

באמצעות כלי אוטומציה פשוטים ניתן לנתב את כל המסרים שמגיעים מהרשת החברתית – המסרים מפייסבוק ומאינסטגרם עוברים ישירות למייל, וכך גם פניות של לקוחות שמתקבלות בטל’ – גם הם נשמרות בטבלה ייעודית, עם העתקים אצלי במייל.

את כל התכתובת המתקבלת בדואר – רובה מרשויות וממוסדות – אפשר גם כן להעביר למייל. 

כך אני נשארת עם ערוץ אחד, המרכז את כל המידע המתקבל, ומקדישה לו את רוב תשומת הלב שלי.

רגע, מה עם ההודעות בווצאפ?

ערוץ הווצאפ זוכה אצלי להתייחסות חלקית בלבד, ואני משתדלת שהשיח באמצעותו יתקיים רק כאשר אני מתפנה לכך. גיליתי שהווצאפ הוא זולל זמן מס’ 1: זמן התגובה שהאדם הממוצע מצפה לו מצד הנמען שמנהל עסק (או בכלל ממישהו) אינו סביר, ותובענותו של המדיום מקשה את ההתנהלות היומיומית, מוציאה מהריכוז ומפריעה לתפקוד.

ההמלצה שלי, לכן, היא להרגיל את מי שאתם מקיימים איתם אינטראקציות, שהשימוש שלכם בווצאפ מופחת ומוגבל לבדיקת הודעות בזמנים מוגדרים. הצד השני אולי ירגיש בהתחלה תסכול, אבל ילמד לדעת שהוא מקבל בסופו של דבר מענה מעמיק ומקיף באמצעות המייל, כזה שמתבסס על סבלנות ויכולת הכלה שפשוט אינן בנמצא כשחייבים לענות מייד. וכמובן, לי מפנה ההתנהלות הזאת זמן במוח לדברים החשובים באמת. 

כאשר כל האינפורמציה החשובה מנותבת למייל, קל יותר להתייחס אליה ברצינות מבלי לאבד מידע, והיעילות של הניהול העצמי גוברת מאוד.

וגם אם החלטתם לענות בווצאפ, ניתן לעשות זאת באופן מתון, ללא הפרעות, זמן שאתם מחליטים מתי לחזור. תשובה ארוכה/קצרה, ובעיקר להרגיל את עצמכם להשאיר את הראש שלכם פנוי לשקט. (יש דבר כזה)

 

נעבור על תוכנית הפעולה, שלב אחר שלב:

נעבור על תוכנית הפעולה, שלב אחר שלב:

  1. רעיונות אקראים, משימות, פתרונות וכל המיילים מרוכזים במקום אחד ללא עיבוד. דייויד אלן קרה לזה capture, כלומר חומר בלתי מעובד. 
  2. כל יום עוברים על כל מה שכתבנו ומבצעים לחומרים שהצטברו הערכה מקיפה.

זהו שלב העיבוד, כאשר אנו מחלקים את הכל לשלוש קטגוריות:

 

א. משימות פשוטות

שימו לב להבדל בין משימה, משימת עבודה, העלאת רעיון, או עבודת פיתוח של רעיון.

משימות של דקות ספורות נעשות מיד: כל דבר שאורך בין דקה לחמש דקות, אין סיבה לדחות – יש לבצע.

יש משימות שיכולות להתבצע כאשר אנחנו עושים דבר נוסף. אני, למשל, יכולה לעצב במחשב תוך כדי שיחה. לא מדובר בהתחלת רעיון, אלא בהמשך של רעיון שכבר ברור לי. ואני אהיה קשובה לחלוטין לשיחה. את אלה אני מגדירה משימות קלות, ומצמידה אליהן מטלה נוספת. 

כך, אני משתדלת לחזור לפניות בדיבורית בטלפון בנסיעה הביתה. גם תוך כדי נהיגה אני מסוגלת להתרכז ולהיות קשובה לצד שכנגד.

 

ב. משימות מורכבות

לצורך ביצוען של משימות-העומק, אני זקוקה לשקט פנימי ולשקט בסביבתי. זו עשויה להיות למידה (למשל, של קורס לשיטת שיווק חדשה), או כתיבת תסריט לסרטון בטיקטוק, שרטוט של תוכנית עסקית ללקוח, בניית מוצר חדש וכו’. כל פרויקט כזה דורש בדרך כלל הבנה של הבטים רבים יחד, ייצור תוכן איכותי, שרטוט של לוחות זמנים לביצוע – וכל אלה מחייבים התמקדות מקסימלית – במטרה אחת, בתוצר אחד. 

 

ג. אירועים בזמן שאינם תלויים רק בנו

פגישות, לימודים, קורסים – לכל אלה פשוט מפנים מקום ביומן וקובעים.

 

2 משתנים נוספים שנכנסים לתמונה:

שני משתנים משמעותיים מאוד נוספים לסיווג המטלות ויקבעו מתי נתפנה אליהן וכמה זמן נקדיש להן.

הראשון: רמת הדחיפות

המטלה דחופה להיום? זו רמת דחיפות שאסמן 1.

צריכה להתבצע השבוע? אסמן 2.

החודש? 3.

מתישהו בעתיד? 10+ 

 

המשתנה השני הוא ערכה של המטלה עבורי

איך מודדים ערך או שווי?

  1. רעיון/משימה שיש בהם פוטנציאל לשינוי טקטי בעסק או בחיים יזכו בציון גבוה מאוד – אני מסמנת 500 נקודות. (יש הסופרים זאת בכסף, אותו דבר)
  2. רעיון/משימה חשובים שחייבים לבצע כדי לאפשר את התפקוד השוטף שלנו יקבלו ציון מכובד – נניח 100 נקודות.
  3. רעיון/משימה קלים יותר (גם אם מעיקים) ונועדו לסגור פינה, יקבלו ציון נמוך יותר, נניח 20 נקודות.

מהי הסיבה שרעיון טקטי הוא החשוב ביותר? כיוון שביכולתו לשנות את החיים שלנו.

רעיונות טקטיים יכולים להגיע מהרבה תחומים, למשל:

  1. הצורך לתמחר עבודה ללקוח חדש, או לתמחר מחדש עבודה ללקוח קיים.
  2. בניית חנות אונליין, דבר שישנה את המודל העסקי שלנו.
  3. לימוד מיומנויות החיוניות לדרך שאנו עושים עכשיו או מתכננים לעשות.

אלה דברים מהותיים, שיש לפנות להם זמן נקי מהסחות-דעת, כי הם שיצעידו את החיים ואת הקריירה שלכם קדימה. 

אז איך משלבים את המטלות האלה בסדר היום, וכמה זמן מקצים לכל אחת מהן?

אחרי שדירגנו את הרעיונות והמשימות לפי המשתנים שמניתי, פונים לציר הזמן – ומשבצים את כולם ביומן, כולל הערכת זמן לביצוע וצפי לסיום. 

בהתחלה יהיו לכם הרבה טעויות בחישוב הזמן הדרוש, ואלה יחייבו הסתגלות והתאמה של היומן. אולם לאחר שתתרגלו לעבוד באופן זה, כבר תדעו האם החישובים שלכם היו מלכתחילה אופטימיים מדיי ואתם מאחרים בביצוע, או להיפך – מתקתקים מטלות, והן דווקא לוקחות לכם הרבה פחות זמן ממה שחשבתם. גם זה קורה.

תכנון הזמן השיטתי הזה יקל עליכם מאוד. 

אני רואה בדמיוני את כל הרעיונות, פתרונות, מטלות, משימות, רצונות ופניות מהזולת כמו המוני קופים שקופצים עלינו בטיול במזרח ודורשים תשומת לב. מרוב עומס, אנו עלולים להתבלבל, לאבד את התמונה המלאה ויותר מזה – לחוש תשישות עוד לפני שהתחיל יום העבודה שלנו. עומס רב משתק – ולכן אנו זקוקים ליומן מסודר, המושתת על חוקיות ברורה, שאנו יוצרים ומעדכנים לפי דרישות המציאות.

כלי-עזר למימוש רעיונות

אל תשכחו, בים המטלות, להקדיש כל יום חלון-זמן לברר אילו רעיונות עלו לכם ולבחון אותם – האם הם עובדים לשלב הבא, זה של הביצוע?

כדי לסדר רעיונות ומשימות ולהעביר אותן לביצוע הכולל מועד סיום, אני משתמשת באפליקציות המחשב אסנה ואיירטייבל.

שתיהן מספקות תצוגה מילולית וגרפית של התכנון והעשייה ומקלות מאוד על הסיכום של מה שכבר נעשה ועל תכנון הצעדים לעתיד.

תוכלו גם להכין לעצמכם טבלה בגוגל דוקס, בה קודם-כל תרשמו את רעינותיכם – ולאחר מכן תעבּדו אותם.

לדוגמא

 

ביצוע

דירוג ותכנון

רעיון/משימה

הקצאת 3 שעות ביומן, שבוע מהיום

משימת עומק 

רמת דחיפות:3

ערך: 500 נקודות (שינוי טקטי)

הערכת זמן שקט-לאתחול: 3 שעות

פתיחת בלוג

עד 5 דקות – ביצוע מיידי

משימה קלה

רמת דחיפות:1

ערך: 100 

הערכת זמן: עכשיו

מענה למייל

לשבץ ביומן לביצוע היום או מחר (או להעביר למי שעושה זאת עבורכם)

משימת עומק

רמת דחיפות: 1

ערך: 100 

הערכת זמן: שעתיים של עבודה

הכנת קמפיין המרות ללקוח

לקבוע לשבוע הנוכחי או הבא, לפי הפניוּת של שניכם

אירוע בזמן התלוי בצד נוסף

רמת דחיפות: 2

ערך: 100

הערכת זמן: שעתיים

פגישה עם לקוח

הכי חשוב: זמן איכות עם עצמכם

נסו לבדוק מתי אתם במיטבכם מבחינת החשיבה – באיזו שעה ביממה, או יום בשבוע – ואפשרו לעצמכם חלון-זמן שקט של פיתוח רעיונות, ללא הסחות דעת. באחריותכם לוודא שהעולם לא יוכל להפריע לכם בזמן הזה, ליצור לעצמכם שקט מוחלט ולצלול למשימה. חשוב גם לזכור, שלא תמיד תראו מראש את הדרך כולה. כלומר, בשלב התכנון מותר (ורצוי) להשאיר סימני שאלה באשר לחלקים במשימה. אלה יוכלו לקבל תשובות רק כאשר תהיו בתוך התהליך, בתוך העשייה.

זאת נקודה ששווה לשים לב אליה: דחיינות היא לא פעם תוצאה של היעדר ידע איך לעשות, בשילוב חשש מכך שלא מצליחים לראות את התמונה המלאה. ועם זאת, התמונה המלאה מתגלה בהדרגה. רק כשמתחילים לעשות, מגלים עוד ועוד נתונים החשובים להמשך הדרך.

הקופים יקפצו, ואתם - תעשו

הקופים מקפצים מהבוקר עד הערב, ואפילו בלילה – בחלומות שלכם. וברגע שתפנו להם מקום מוגדר וסדוּר, ותדעו להכיל אותם, תרגישו מותקפים פחות ופרודוקטיביים יותר. לנעוץ משימה חשובה ביומן – אפילו לעוד חודש – עדיף מאשר להתעלם ממנה, כאשר היא ממשיכה לנקר לכם באחורי הראש.

השיטה אולי נדמית במבט ראשון מסובכת לביצוע, אבל אם תסתגלו אליה ותשלבו ביומן את כל הפעילויות שלכם, גם האישיות: וזה אומר אימון הכושר, הקניות והבישול, תיווכחו כמה קל ופשוט להתנהל כך. להרגשה שאתם לוקחים את השליטה על חייכם אין תחליף. בייחוד בעולם של היום, בו התקשורת חודרת לחיינו, והסושיאל מדיה משתלטת, זה מנגנון שמוביל בהכרח לפיחות ביצירה ובעשייה.

באמצעות ניהול זמן נכון תמנעו מזה לקרות ותשיגו איכות חיים טובה יותר, וכן – גם אושר. 

קורס אונליין חינם

קורס דיגיטלי חינם הטרנד הזה של קורס דיגיטלי חינם מאפשר לכם, כמתעניינים בלימוד נושא מסוים, לנסות את עצמכם, לבדוק מה מתאים לכם באמת. הניסיון שלי

קרא עוד »

אסטרטגיה שיווקית

מהי אסטרטגיה שיווקית מה זו אסטרטגיה שיווקית לבעלי עסקים מתחילים, ובכלל, מה המהות שלה עבורכם. בואו נתחיל מזה שאחרי עושים אסטרטגיה שיווקית, בונים תוכנית שיווקית

קרא עוד »

ייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי -כללי לפני הרבה שנים פתחתי עסק לעיצוב גרפי, זה היה ה 2002.  לקחתי לפטופ עם עבודות שלי שהיו במסגרת שנתיים קודם לכן כשכירה,

קרא עוד »

קורס בינה מלאכותית מקיף ! כולל מפגשי לייב בזום

מרעיון, כתיבה, עיצוב ויצירת סרטונים.

דילוג לתוכן