תוכן ויראלי – למרות השם הלא-מפתה והמשמעות המחרידה 🙂 – הוא ה-שאיפה של כל מי שמעלה פוסט ברשת. זה הגביע הקדוש של הכותבים, הקופירייטרים וכמובן – של המשווקים הדיגיטליים.
מתי תוכן עונה להגדרה ויראלי?
האם אפשר לייצר שיווק ויראלי באופן מודע ומתוכנן?
1. פלאי עולם: כשמם כן הם – מעוררים פליאה והתפעלות. מקומות מרגשים, נידחים, בתוליים, יפים ומסתוריים. אנחנו אולי לא נגיע לשם, אבל מטיילים, מטפסי הרים, צלמי טבע, ספורטאי-אקסטרים – כן יגיעו, יפגשו אנשים מתרבויות אחרות, ינציחו רגעים מופלאים שיעצרו את נשימתנו – ואנו כמובן נעקוב אחריהם, מרותקים.
2. אנשים יפים בצורה יוצאת דופן: כן, אנחנו מתוכנתים להימשך ליופי. יש אמנם ויכוח, אם הסיבה לכך ביולוגית או חברתית, אבל השורה התחתונה היא שאין מי שלא אוהב יופי. לכן, דוגמניות, דוגמנים, אם הם מפורסמים או לא, וגם אנשים יפים שלא עשו מהנכס הזה קריירת דוגמנות, ימשכו אותנו בזכות יופיים, ולא משנה בכלל מה יגידו או יעשו – אנחנו נרצה לעקוב אחריהם.
3. שינויים ומהפכים: מטבענו, אנחנו מתפעלים מכוח הרצון האנושי ומקווים שהוא יספק גם לנו השראה לקום משולחן המחשב או מהספה ולהזיז את עצמנו לכיוון המטרות שאנו מעוניינים להשיג. לכן מי שעשו שינוי בגופם – היו שמנים מאוד, רזו, בנו שרירים והתחטבו; היו מכוערים לא-עלינו ושדרגו את עצמם בזכות ניתוחים פלסטיים מוצלחים, או אפילו באמצעות תספורת חדשה, או איפור משגע – אנחנו נהיה שם להרים להם. אותו דבר לגבי מהפכים בעיצוב: חורבה שהפכה לווילה מפוארת, מגרש נטוש שנחפרה בו בריכה מרהיבה וכו'.
4. מצוינות והישגים גדולים: גם כאן, אנחנו מחפשים השראה. לא סתם ספר השיאים של גינס הוא אחד הנמכרים ביותר בעולם אחרי התנ"ך. לא במקרה האולימפיאדה ולהבדיל טקס האוסקר הם אירועים נצפים כל כך. אנשים שעושים דברים באופן יוצא דופן: מסלטות באוויר ועד שליטה מדהימה בטריוויה, שירת אופרה בקול אלוהי, משחק משכנע – כל אלה מרגשים רבים מאיתנו, ולכן פופולריים כל כך.
5. הומור: נכון, לא לכולם יש הומור, אבל זה בדיוק סוד המשיכה שלו – שבשנייה שאנחנו מבינים את הבדיחה, אנחנו לא רק חווים רגע של סיפוק, אלא גם מקבלים אישור לחדוּת המחשבה ולאינטליגנציה שלנו. בנוסף, לא קל לייצר הומור שיעבוד – שמצד אחד לא יהיה המוני מדי, ומצד שני ידבר לאנשים רבים. זה כאילו דבר והיפוכו. אבל לבדרנים מצליחים, לסטנדאפיסטים ולכותבים המעטים שהתברכו בכישרון הזה, אין מתחרים ביכולת לגרום לנו להרגשה טובה ולרצון לחלוק את ההרגשה הזאת עם כל הקרובים לנו.
6. הפתעה! אנחנו קוראים את הסטטוס וצופים בסרטון, ומשוכנעים שאנחנו יודעים מה הסוף של ההשתלשלות הזאת – ואז – בום! שום דבר לא הכין אותנו לסיום המפתיע. כמובן שאז נהיה חייבים לחזור ולקרוא את התוכן, לצפות שוב ושוב בסרטון – עדיין נופתע, עדיין לא נאמין, אבל כבר נרצה לשתף את הטוויסט הזה בעלילה עם אחרים ולהפתיע גם אותם.
הנה, קיבלתם את המרכיבים. יש מתכון. עושה רושם שיצירת תוכן ויראלי היא עניין פשוט מאוד!
אז, בעצם, לא ניתן לקדם עסק על-ידי שימוש בלעדי בתוכן אורגני חזק, בתקווה שיהפוך לוויראלי?
חד משמעית לא.
אמנם נתקלתי ברשתות החברתיות במי שמכתירים את עצמם כמומחים לשיווק ויראלי ופונים לבעלי עסקים בהצעות של קורסים וסדנאות ללימוד הנוסחה, איך לייצר תוכן כתוב וסרטונים ויראליים שיניבו שיתופים אינסופיים, וכתוצאה – הכנסות ללא השקעה כספית כלל, אלא רק בזכות הרעיונות המבריקים שיצוצו.
אבל זה, תסלחו לי, בולשיט.
בפרט, שאם תשימו לב, שאותם קורסים וסדנאות לקידום ויראלי מקודמים ברשת באופן ממומן…
כמובן שבעלי עסקים הרי אינם מומחים בתחום הרשתות החברתיות, לרובם המכריע אין כלים מקצועיים, והם מאוד מתפתים לאפשרות של רווחים גדולים בהשקעה מינימלית, באמצעות רעיונות מבריקים בלבד. אבל זה פשוט לא הולך. זה לא עובד. לכן חבל להשלות את הלקוחות.
איך בכל זאת נוכל ליצור תוכן שרבים יתחברו אליו?
הנה דוגמה נוספת, בכיוון קצת אחר, שתמחיש לכם למה אני מתכוונת:
לפני שנים שמעתי ברדיו שיר שהפך ללהיט עולמי, כולם זמזמו אותו, ואני אמרתי לעצמי: "אין מה לעשות, או שיש לך את זה, או שאין. שיר כזה הוא כישרון צרוף. משהו שאי אפשר לתכנן. רק גאון מוזיקלי שהוא כישרון מלידה מוציא מהשרוול הצלחה כזאת".
אבל – כשחיפשתי את השיר ברשת, מצאתי את הגרסה הקודמת שלו: איטית, משעממת… ולהפתעתי, זה לא היה קאבר. זו היתה אותה להקה, אותו כותב, שניסו את מזלם שנה קודם עם גרסה לא-מזהירה, שבאמת לא הצליחה. ואז – כשהקליטו אותו שיר בקצב כפול ובעיבוד שונה, השיר תפס כל אוזן. זה היה הסיפור של הלהיט הגאוני שהייתי בטוחה, שיצא לעולם בשליפה.
המסקנה האופטימית מהסיפור הזה היא, שאם תתאמנו – תצליחו. ואם כתבתם תוכן שלא עבד, צילמתם סרטון שלא תפס – נסו לשפר אותם, עד שתגיעו לתוצאות טובות.
מי מפחדים מקידום ממומן?
קידום ממומן הוא תוכן (הכי מבריק שיכולתם לחשוב עליו. אין פה הנחות. גם אם לא מכוונים לוויראלי. הוא עדיין צריך להיות איכותי ולדבר לקוראים ולצופים שייחשפו לו), שמשלמים עבור העלאתו לפייסבוק לאינסטגרם ולעוד פלטפורמות, כדי שיספק לו חשיפה גבוהה.
תמורת כ-20-40 ₪ שתשלמו כדי ש-1000 אנשים ייחשפו לתוכן שלכם, תקבלו את היכולת הטכנית לפלח את סך כל משתמשי הפייסבוק כדי להגיע ישירות לקהל היעד שאתם מעוניינים בו, ואחר כך להפעיל כלים שימדדו את הצלחתכם במספר צפיות וכניסות לקישורים המובילים למכירה.
זהו כלי יעיל מאוד ומדיד מאוד, אבל כמובן שמבחינת בעלי העסק, מעבר להוצאה הכרוכה בשימוש בו, הוא נחשב הרבה פחות 'מגניב' מאשר תוכן אורגני, ללא מימון, שבחלומותיהם הופך ויראלי ומדביק המונים בהתלהבות מהמוצר או השירות שהם מוכרים.
עם זאת, תפקידכם כמקדמים דיגיטליים הוא להוריד אותם אל קרקע המציאות ולהבטיח ללקוחות שלכם רק מה שתוכלו לקיים.
וזה אומר: לא להסתמך על פנטזיות, אלא לתכנן אסטרטגיה חכמה ויעילה של קידום ממומן, שיניב מכירות, הכנסות, רווחים וצמיחה לאורך זמן.